Bijna december

November is in een zucht voorbij gegaan, december staat voor de deur, en dat houd in, kerst! Noorwegen houd van kerst. Vanaf 1 december gaan ze los, maar de kerstboom komt op kerstavond pas in huis, in tegenstelling zoals wij het vanuit NL gewend zijn.

''Hoeveel heb jij er al''? Vroeg de ene collega aan de ander. Ze hadden het over koekjes. Er zijn tig soorten ''kerstkoekjes'' in Noorwegen, die volgens traditie in de aanloop naar kerst worden gebakken. Ik maak ze dit jaar voor het eerst, aangestoken door foto's op facebook, en een stiekem kerstkriebel die steeds een beetje sterker word.



Later kreeg ik het met die collega's over het traditionele kerst eten. Boerenvoedsel noemde ze het. Rode kool, zuurkool, aardappels, kolrabie stampot met verschillende soorten vlees. Simpel, smaakvol en verzadigend voedsel. De eerste keer dat ik in Noorwegen was, nam Lex mij mee naar Julebord van zijn werk, oftewel kerstdiner. Ik ging er heen met Nederlandse verwachtingen, schalen vol prachtig eten, sjiek, exotisch. In tegenstelling vond ik dagelijks kost, gekookte schapenribben en rookworst. Is dit kerst dacht ik? Inmiddels weet ik veel van deze tradities te waarderen, want het is de tradities van het land waar ik me thuis voel. Geen circus, geen heisa. Traditie.



De eenvoud van koekjes bakken en boerenkost staan in een scherp contrast met de peperdure kado's die de gemiddelde Noren voor elkaar kopen tijdens Kerst. Dit is iets waar ik me nooit zal aanpassen, ongeacht hoe dik mijn portemonee is. Hier heb ik het ook uitvoerig over gehad met collega's. Gevraagd waarom de kado's zo duur moeten zijn, maar een duidelijk antwoord kreeg ik er niet op. Naast kado's van de familie, goede vrienden etc bestaat er ook nog een adventskalender. En dit is dan niet een kartonnen ding met 24 chemische stukjes ''chocolade''. Nee, volgens de traditie zijn dit 24 ''kleine'' kadootjes, ook iets van gauw in de papieren loopt. Gelukkig is er ook een gulden middenweg, namelijk kant en klare kalenders van Lego, Playmobile etc. Dit jaar hebben we ze voor het eerst gekocht, beide krijgen er 1 van Playmobile. Leuke speeltjes die niet meteen in de prullenbak belanden vanwege de kwaliteit.

Langzamerhand voel ik ons in de Noorse kersttradities glijden, en hoeveel dit stukjes misschien zeer kritisch klinkt geniet ik er met volle teugen van, en geven we onze Nederlandse twist aan de Noorse kerst tradities.

1 van mijn favoriete dingen is het peperkoekdorp. Iedereen uit het dorp word uitgenodigd om een bouwwerk te maken. Vandaag werd alles ingeleverd, en zaterdag word het onthuld. Dit jaar heb ik voor het eerst mee gedaan, ben heel nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat!


Reacties

  1. Hoi Tessa. Wat die kerstbomen betreft. Ik wist niet dat de boom vlak voor kerst in huis kwam. Bij ons op't eiland en in Florø ook staan ze er al eerder. En men vindt het wel apart dat wij (bert en ik) pas vlak voor kerst de boom in huis zetten. Svelgen meer traditioneel misschien en ben jaloers op jullie pepperkake dorp. vindt ik wel heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke, nou traditioneel zijn de Svelgenaren zeker! Zaterdag word pepperkakebyen onthuld, dan is er ook koffie, kake, en pinnebrød voor de kleinsten. Misschien leuke gelegenheid om naar Svelgen te komen? ;)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

365 dagen

Weeëg en onwel